Recensies en lezersreacties


“Ik wil het boek in mijn buurt hebben liggen”

Speel jezelf. Als je het in handen hebt en niet op de inhoud let, lijkt het een dichtbundel over hoe je haiku’s moet maken. Eenvoud en esthetiek spatten ervan af.

De tekeningen lijken de vergankelijkheid van muziek te tonen, alsof ze zullen oplossen.

Maar het ging toch om de inhoud? Ja, daarvoor kocht ik het boek ook. En die inhoud doet ertoe.
Een gids, die je leidt.

 

 

Toch is dit boek veel meer dan de inhoud. Het is een juweeltje. De vormgeving -en dan bedoel ik echt alles: lettertype, letterafstand, formaat boek, illustraties, het lintje (!)- verdient wat mij betreft een prijs. Die is dienend voor de inhoud, maar tegelijkertijd een autonoom kunstwerk. Wat is het geheim van Birgitta Schwansee?

Ik wil het boek in mijn buurt hebben liggen. Voor de vorm, voor de inhoud. Voor het oefenen, voor het proberen, voor het spel.

Pauline Beran


“Tips die ervoor zorgen dat je eigenwaarde vergroot”

Dankzij een succesvolle crowdfunding op Voordekunst.nl kon Onno van Swigchem zijn gedachten over het muzikantschap publiceren. Hoe word je ‘leerling van het leven’ en zie je iedere situatie als potentiële leerstof? Een boekje vol beeldspraak en vergelijkingen waar je als lezer over na gaat denken. Rijkelijk geïllustreerd met zogenaamde improvisatieschetsen van Birgitta Schwansee. In deze ‘gids’ belicht van Swigchem nieuwe invalshoeken met betrekking tot het ‘leren spelen’. Alles begint bij jezelf. Jouw eigenheid of frustratie kan het startpunt zijn voor het leerproces. Door met ‘leerthema’s’ te werken, kun je als docent samen met de leerling kijken waar hij of zij héén wil. Ieders weg is uniek.

 

 

‘Definieer talent dan ook niet als de optelsom van allerlei dingen waar je goed in bent, maar maak jezelf eigenaar van het leren.’ Met vierentwintig oefeningen helpt Onno jou als muzikant op weg. Zijn voorliefde voor improvisatie komt duidelijk naar voren en wordt meermaals ingezet als leertool. Door zijn enthousiaste schrijven word je als lezer meegenomen in een verhaal dat breder is dan het ‘lesboekje’. Tips die ervoor kunnen zorgen dat je je geduld bewaart en je eigenwaarde vergroot. De verwachting om in één keer iets te kunnen is ongegrond. Muziek moet niet, muziek ontstaat!

Muziekwereld, Imke van Herk


“Een inspirerend en tevens heel praktisch boek”

Saxofonist en componist Onno van Swigchem schreef een inspirerend en tevens heel praktisch boek van nog geen 80 bladzijden met daarin alles wat nodig is om de overstap te maken van het louter noten spelen naar innerlijk muzikantschap. En anders dan vaak beweerd wordt is dat geen kwestie van een per definitie aangeboren gave, maar kun je je dat ook eigen maken. Zonder andermans werk te imiteren maar juist uitgaande van je eigenheid als muzikant. Het boek bestaat uit twee delen. In deel I wordt ingegaan op het leerproces zelf. Hoe zet je frustratie in als vertrekpunt van je leren? Dat is waar hij begint en iets wat velen zullen herkennen. Leren voor een muzikant is ‘a wonderful never ending story’.

Deel II zijn praktische oefeningen. Geschreven voor het uitbreiden van je improvisatoir vermogen maar ook uitstekend toepasbaar als je daar nog niet aan toe bent. Heel concreet, niet ingewikkeld en verrassend doeltreffend, ongeacht het instrument dat je speelt. De prachtige illustraties van Brigitta Schwansee completeren het geheel. Uitstekende publicatie voor muzikanten en musici.

BND Biblion, Carol Tummers


“een mooi kernachtig boekje dat jou naar de kern brengt van waar het bij muziek maken om draait”

Onno van Swigchem kende ik van De Bende van Drie, een tamelijk ongewoon maar geweldig jazztrio. Nu heeft Van Swigchem een boekje geschreven dat al net zo ongewoon is, en waarbij je even door de titel en de ondertitel heen moet lezen, want “speel jezelf”? En “Gids voor het ontwikkelen van je innerlijk muzikantschap”?  Dat zijn niet meteen kreten die je als beginnend muzikant naar dit boekje doen grijpen.

Toch is het een aanrader voor iedereen die met muziek bezig is en die niet alleen maar braaf de partituur wil volgen en keurig van het papier wil spelen. Aankomende jazz,musici en popmusici, wereldmuzikanten, opgelet! Want waar het volgens van Swigchem om draait is feitelijk heel eenvoudig: luister vooral naar jezelf, volg je intuïtie, durf te spelen en vooral ook samen te spelen.

Als het bij die boodschap bleef zou het wat weinig zijn, maar van Swigchem geeft ook een groot aantal voorbeelden van manieren waarop je jezelf in de weg kunt zitten (hij noemt het “draken”) en komt met een aantal praktische oefeningen waar je als beginnend musicus echt wat aan hebt.

Dat maakt dit een mooi kernachtig boekje dat jou ook naar de kern brengt van waar het bij muziek maken om draait. Ik raad het iedereen aan die met muziek bezig is.


Moors Magazine Holly Moors